Ik help jouw (hoog)sensitieve medewerkers om overbelasting kwijt te raken en veerkracht te vergroten
Vanuit rust en vertrouwen herontdekken ze wat zij nodig hebben om overbelasting te voorkomen en hun talenten optimaal te benutten.
Niet alleen om beter te functioneren, maar ook voor meer plezier en energie.
Hoogsensitiviteit: een unieke kracht op de werkvloer
Veel (hoog)sensitieve medewerkers werken met hart en ziel, maar lopen tegen hun grenzen aan. Misschien herken je het: talent- en waardevolle medewerkers die nauwkeurig en doordacht werken, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en sociale intelligentie meenemen, maar toch niet lekker in hun vel zitten. Ze voelen zich vaak opgejaagd en ervaren snel stress. Wellicht vallen ze zelfs vaker uit door steeds terugkerende lichamelijke klachten.
Hoogsensitieve medewerkers brengen vaak unieke kwaliteiten met zich mee. Ze zijn scherp, empathisch en hebben een sterk ontwikkeld gevoel voor detail. Ze pikken subtiele signalen op die anderen vaak missen en kunnen daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van processen, klantrelaties en de werksfeer. Deze medewerkers zijn doorgaans zeer betrokken, nemen hun verantwoordelijkheden serieus en streven naar kwaliteit in alles wat ze doen. Dit alles is wetenschappelijk aangetoond!
Maar... hoogsensitiviteit brengt ook uitdagingen met zich mee. Als deze medewerkers niet de ruimte krijgen om hun werk zó in te richten dat het past bij hun kwaliteiten en behoeften, ligt overbelasting of onderbelasting op de loer. Onderzoek toont aan dat zonder passende ondersteuning, hoogsensitieve personen vatbaarder zijn voor stress, vermoeidheid en burn-out.
Hoe weet ik of mijn medewerker hoogsensitief is?
Als werkgever kan het lastig zijn om vast te stellen of een werknemer hoogsensitief is omdat hoogsensitiviteit geen diagnose is maar een persoonskenmerk. Hieronder staan enkele unieke talenten die je kunt opmerken bij hoogsensitieve medewerkers:
Empathie en sociale intelligentie
Ze voelen emoties en spanningen binnen teams feilloos aan. Ze dragen bij aan een positieve teamdynamiek en kunnen vroegtijdig subtiele spanningen signaleren en oplossen.
Nauwkeurigheid en oog voor detail
Hoogsensitieven denken diep na en werken zeer nauwkeurig. Hun zorgvuldige manier van werken voorkomt fouten en verhoogt de kwaliteit.
Creativiteit en probleemoplossend vermogen
Door hun vermogen om situaties diepgaand te analyseren, komen hoogsensitieven vaak met originele en creatieve oplossingen. Ze zijn goed in het bedenken van originele ideeën en het vinden van innovatieve oplossingen voor uitdagingen op de werkvloer.
Sterk verantwoordelijkheidsgevoel
Hoogsensitieven nemen hun werk serieus en voelen zich persoonlijk verantwoordelijk voor hun taken. Dit maakt hen loyale, betrokken en betrouwbare krachten binnen het team.
Langetermijndenken
Hoogsensitieven zijn gericht op het maken van weloverwogen beslissingen en denken vaak verder vooruit dan de dag van morgen. Ze signaleren potentiële problemen of verbeterpunten vroegtijdig en dragen bij aan strategische en duurzame besluitvorming binnen de organisatie.
Balans om overbelasting tegen te gaan
Hoogsensitieve medewerkers komen tot bloei als ze werken in een omgeving waarin ze zich gehoord en gezien voelen. Wanneer ze de ruimte krijgen om te doen waar ze blij van worden en wat hen energie geeft, kunnen ze op hun best presteren. Echter, als ze te veel prikkels ervaren of taken moeten doen die hen niet liggen, kan dit snel leiden tot overbelasting. Aan de andere kant, als hun talenten niet goed worden benut ontstaat er, zoals ik het noem, onderbelasting. Wat weer kan leiden tot demotivatie en verlies van productiviteit.
Het vinden van de juiste balans
Door hoogsensitieve medewerkers te ondersteunen in het vinden van deze balans, zorg je ervoor dat zij hun werk kunnen doen met energie en voldoening. Dit voorkomt uitval door overbelasting of onderprestatie en zorgt ervoor dat zij hun unieke talenten ten volle kunnen inzetten.
Hoe haal je het beste uit hoogsensitieve medewerkers?
Door medewerkers te helpen beter om te gaan met hun gevoeligheden, wordt hun veerkracht vergroot. Het begint bij het leren kennen van hun eigen gebruiksaanwijzing: Hoe zit ik in elkaar? Waarom ervaar ik sneller stress? En wat kan ik doen om mijn veerkracht te versterken en op peil te houden? Dit inzicht verkleint de kans op uitval door stress of burn-out aanzienlijk.
Wanneer de veerkracht op orde is, ontstaat er ruimte voor meer rust en overzicht. Vanuit deze rust kunnen medewerkers ontdekken waar hun kracht ligt: welke kwaliteiten maken hen uniek, wat geeft hen energie en wat zorgt ervoor dat ze weer gaan stralen?
Het resultaat? Medewerkers die met meer rust en vertrouwen hun potentieel volledig benutten. Dit komt niet alleen henzelf, maar ook de organisatie ten goede.
Waarom kiezen voor het Gelukkig Sensitief programma?
Het programma Gelukkig Sensitief biedt de ondersteuning die hoogsensitieve medewerkers nodig hebben om de eigen gebruiksaanwijzing te leren kennen, weer te ontdekken waar hun kracht ligt en waar ze blij van worden en energie van krijgen.
Door te investeren in dit programma, ondersteun je de duurzame inzetbaarheid van jouw hoogsensitieve medewerkers. Ze leren beter omgaan met hun gevoeligheden, waardoor ze minder kans hebben op uitval door stress of burn-out.
Meer werkplezier, een betere balans tussen werk en privé en een positievere werksfeer.
Investeren in het Gelukkig Sensitief programma betekent:
Opzet van het Gelukkig Sensitief programma
Het programma biedt een unieke combinatie van bewustwording, onderbewuste processen en lichaamsgerichte therapie om diepgaand en duurzaam resultaat te behalen. Medewerkers leren hoe ze hun energie beter kunnen beheren en hoe ze vanuit rust en vertrouwen keuzes kunnen maken die goed zijn voor hen.
Het biedt een holistische aanpak die zich richt op het versterken van de veerkracht van hoogsensitieve medewerkers. Ze leren hoe ze rust in hun hoofd en lijf kunnen vinden, stress beter kunnen beheersen, en hun unieke kwaliteiten volledig kunnen inzetten zonder overbelast te raken.
Het 5 stappenprogramma: van inzicht naar actie
01
(H)erkennen van (hoog)sensitiviteit
Medewerkers leren wat hoogsensitiviteit voor hen betekent en hoe dit hun dagelijkse leven beïnvloedt. Dit inzicht vormt de basis voor hun verdere ontwikkeling.
02
Persoonlijke handleiding voor rust en vertrouwen
Ze leren hoe ze onder- & overprikkeling kunnen voorkomen en vanuit rust en vertrouwen keuzes kunnen maken die passen bij hun behoeften.
03
Van denken naar doen, zonder belemmeringen
Hoogsensitieve mensen zitten veel in hun hoofd en zijn heel kritisch op zichzelf. Ze leren uit hun hoofd te komen, minder zelfkritisch te zijn en zichzelf niet te verliezen in de verwachtingen van de ander.
04
Jouw innerlijk kompas
Medewerkers ontdekken hun energiegevers en energievreters, hoe ze daar mee om kunnen gaan en wat voor hen belangrijk is voor meer rust en (werk)plezier.
05
Vanuit (wils)kracht je eigen pad kiezen
Ze krijgen inzicht in hun unieke kwaliteiten en leren hoe ze keuzes kunnen maken die passen bij wie ze zijn en waar ze energie van krijgen.
Door hoogsensitieve medewerkers te helpen hun kwaliteiten optimaal te benutten, creëer je een werkomgeving waar zij én jouw organisatie bij winnen.
Een 4 maanden 1-op-1 programma
Voor welke medewerkers is dit programma?
Het programma is wel voor:
Het programma is niet voor:
Hallo, ik ben Silvie
Van origine verpleegkundige maar na mijn opleiding Gezondheidswetenschappen vooral in beleid- en managementfuncties terecht gekomen.
Mijn kracht in deze functies was mijn directe verbinding met de werkvloer. Doordat ik zelf als verpleegkundige heb gewerkt, weet ik precies waar medewerkers tegenaan lopen, wat ze nodig hebben en hoe belangrijk het is dat een organisatie de juiste ondersteuning biedt. Tegelijkertijd begrijp ik ook hoe medewerkers op hun beurt de organisatie kunnen versterken.
Waar liep ik tegenaan?
Ik voelde me mega verantwoordelijk, zowel op het werk als thuis met mijn vier kinderen. Het was non-stop schipperen tussen de druk op het werk en de druk thuis. Op een gegeven moment voelde ik me continu gespannen en onrustig en mijn gedachten bleven maar door gaan. Mijn hoofd had het over genomen mijn intuïtie, die altijd zo sterk was.
Had ik toen geweten dat ik hoogsensitief was en begrepen wat dit voor mij betekende, dan had me dat veel stress, kopzorgen en onrust bespaard, zowel privé als op het werk!
Veel (hoog)sensitieve mensen werken in dienstverlenende beroepen en lopen tegen soortgelijke uitdagingen aan. Ik begrijp hun worstelingen als geen ander.
Als ervaren organisatieadviseur, hoogsensitiviteitsdeskundige, NEI- en voetreflextherapeut heb ik de unieke combinatie van kennis en ervaring in huis om medewerkers te begeleiden naar rust, balans en helderheid. Zo help ik ze om gelukkig sensitief te zijn, zowel in hun werk als in hun privéleven.
INVESTERING PER MEDEWERKER
4 maanden programma
€1500,-
btw vrijgesteld
eenmalige betaling
Het programma bevat:
Op dit programma zijn de algemene voorwaarden van SIJA sensitief van toepassing.
Veelgestelde vragen
Om zeker te weten of dit een programma is wat bij de medewerker past, plan een kennismakingsgesprek met me in. Daarin kunnen we elkaar leren kennen en kunnen we samen bekijken of het programma geschikt is. Natuurlijk mag de medewerker mij ook bellen!
In het werkgeverstraject staat de integratie van het geleerde in het werk centraal en zal de medewerker zelf een plan van aanpak gaan opstellen. Ook is er een extra NEI sessie, deze is gericht op het opsporen van blokkades zodat direct verlichting kan worden ervaren.
Belangrijk
Gezien de privacy van de medewerker wordt er door SIJA sensitief geen rapportage gemaakt van de sessies en de voortgang. De medewerker is zelf verantwoordelijk de voortgang met de werkgever te delen. Het werkboek kan hier een leidraad in vormen.
De manier waarop we keuzes maken en handelen, wordt grotendeels aangestuurd door je onderbewuste brein. Slechts 5% van onze beslissingen komen voort uit het bewuste brein, terwijl maar liefst 95% wordt beïnvloed door je onderbewuste. In dit onderbewuste brein liggen onverwerkte emoties, vastgeroeste patronen en belemmerende overtuigingen opgeslagen. Dit betekent dat veel van je keuzes worden gemaakt vanuit oude ervaringen en pijn, zonder dat je je hiervan bewust bent.
Als iemand echt wil werken aan zichzelf, is het niet genoeg om alleen bewustwording te creëren. Het is net zo belangrijk om te onderzoeken wat iemand onbewust met zich meedraagt en wat diegene belemmert om verder te komen.
Bovendien kan voetreflextherapie lichamelijke klachten verminderen. Lichamelijke klachten zijn vaak het gevolg van wat er emotioneel of mentaal speelt, al dan niet bewust. Denk aan hoofdpijn, rugpijn of een verzwakt immuunsysteem.
In het programma combineren we daarom bewustwordingsprocessen, het werken met het onderbewuste en lichaamsgerichte therapie.
Wil je meer informatie over waarom NEI en voetreflextherapie wordt ingezet en wat deze therapievormen inhouden? Kijk dan hieronder:
Het programma is ontwikkeld om medewerkers te helpen weer terug bij zichzelf te laten komen en opnieuw te ontdekken wat hen echt blij maakt en energie geeft. Privé maar ook speciaal gericht op werkgebied.
Als het gaat om werkgeluk, betekent dit niet automatisch dat iemand een andere baan moet zoeken. Vooral bij hoogsensitieve mensen draait het om de balans tussen over- en onderprikkeling en het opbouwen van veerkracht. Doordat de medewerker gaat begrijpen hoe dit bij hem/haar werkt en hoe meer veerkracht ontwikkeld kan worden, ontstaat er weer rust en ruimte om zichzelf te ontwikkelen. De vitaliteit groeit en er wordt gewerkt aan duurzame inzetbaarheid. Of dat nu binnen iemands huidige functie is, of als iemand ontdekt dat iets anders beter bij hem/haar past.
Ik ben geen loopbaancoach. Toch zal de medewerker door dit programma inzichten krijgen over wat werkgeluk voor hem/haar betekent.
Waarom begeleiding soms leidt tot ander werk en waarom dit toch een voordeel is voor u als werkgever
In sommige gevallen ontdekken hoogsensitieve medewerkers door coaching en begeleiding dat het werk dat ze doen niet meer past bij hun behoeften en ambities. Hoewel dit misschien betekent dat ze uiteindelijk voor ander werk kiezen, kan dit ook een voordeel zijn voor u als werkgever. Waarom?
Binnen het programma zie ik de medewerker 4 keer in mijn praktijk (ongeveer 1,5 tot 2 uur per keer). Daar zullen we aan de slag gaan met praktische coaching welke wordt afgesloten met een effectieve voetreflexbehandeling, speciaal gericht op het thema waar hij/zij tegenaan loopt of last van heeft. We plannen deze 4 afspraken samen vooraf in. Tussen de afspraken in zit ongeveer 3-4 weken.
Het NEI consult zal door mij op afstand worden uitgevoerd op basis van een door de medewerker gestelde hulpvraag. Hier is hij/zij zelf niet bij aanwezig, dit werkt net zo effectief. De uitkomst van de sessie wordt tijdens een eerstvolgende afspraak besproken.
In de tijd tussen de afspraken is het de bedoeling dat de medewerker actief werkt in het online programma en het werkboek gaat gebruiken. Dat is de kracht van dit traject en hierdoor zulen echt stappen worden gemaakt. Houd rekening met zo'n 1 tot 2 uur per week dat de medewerker met de opdrachten bezig bent. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Goede vraag!
Bedrijven en organisaties kunnen niet direct via de site medewerkers aanmelden. Fijn als je me even belt of mailt,
dan spreken we samen af hoe we het gaan aanpakken.
Het programma dient in ieder geval vooraf betaald te worden. Ik ontvang dan graag het mailadres en de naam van de medewerker, Na betaling zal de medewerker toegang krijgen tot de online omgeving en een mail ontvangen met de link naar mijn agenda waar de eerste afpraak gepland dient te worden.
Bij onze eerste afspraak plannen we de andere drie afspraken in.
Dit gaat in overleg.
In de weekenden plan ik geen afspraken. Een avond behoort soms ook tot de mogelijkheden.
Om zeker te weten of dit een programma is wat bij de medewerker past, plan een kennismakingsgesprek met me in. Daarin kunnen we elkaar leren kennen en kunnen we samen bekijken of het programma geschikt is. Natuurlijk mag de medewerker mij ook bellen!
Mocht je onverhoopt niet tevreden zijn, dan kun je dat binnen 14 dagen na aankoop aangeven door te mailen naar silvie@sijasensitief.nl. We kijken dan samen naar een oplossing.
© SIJA sensitief | KvK 85236624 | BTW ID NL004069457B26